Mitt i livet

En ny start!

Varför firar ni jul?

Kategori: VARDAG

Godmorgon!

Som alltid kring högtider så funderar jag extra mycket över livet. Varför firar vi jul, eller någon "svensk" tradition över huvud taget? Jo för att hedra Kristus. Men gör ni det? Jag är troende kristen, vilket många har svårt att tro på, för jag är ju varken gift eller väntade tills jag var gift med att ha sex eller skaffa barn. Men det ändrar inte det faktum att jag tror på Jesus.
Just nu pågår en politisk debatt som inte undgår någon. Där talas också om traditioner och svenskhet.
Jag vill ha kvar våra traditioner som så många andra svenskar, men varför lämnar ni då svenska kyrkan? Det var ju med dem vi fick traditioner! Ni samlar gärna familj kring jul och påsk men egentligen skiter ni i varför vi firar det. På nyår skålar ni utan en tanke på varför.
Men varsågoda, behåll midsommar. En fyllefest som inte härstammar ur bibeln, inte heller ungdomarnas favoritfylla kring valborg.
Ni vill alla kalla er svenskar men ni funderar aldrig över vad som gjort oss svenskar.
Kommentera inlägget här: